آشتی قطر و عربستان ادامه دار نخواهد بود

به گزارش مجله سایه، یک دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: تا زمانی که عربستان سعودی دست از رجحان جویی خود در شورای همکاری خلیج فارس برندارد، آشتی مستمری بین قطر و عربستان ایجاد نخواهد شد و همیشه در این روابط شاهد تنش هایی خواهیم بود.

آشتی قطر و عربستان ادامه دار نخواهد بود

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

مجتبی امانی، رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر در گفت وگو با خبرنگاران در ارتباط با آشتی انجام شده بین قطر و عربستان و حضور امیر قطر در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس که در عربستان برگزار گردید، گفت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از دیرباز دچار اختلافات مختلفی از جمله در حوزه سرزمینی بوده اند که در این ارتباط می توان به اختلاف عربستان و قطر، قطر و بحرین، امارات و عمان، عربستان و یمن و... اشاره نمود.

وی با بیان اینکه این اختلافات ریشه ای است و تا به امروز حل نشده است، ادامه داد: همچنین یکی دیگر از مسائل موجود در دنیا عرب و همچنین شورای همکاری خلیج فارس اختلاف بر سر رهبری اعراب است، موضوعی که تا به امروز مدعیان مختلفی داشته است، زمانی جمال عبدالناصر در این زمینه مطرح بود، در مقطعی صدام حسین و اکنون محمد بن سلمان به دنبال این کار است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه این موضوع همیشه یکی از عوامل بروز تنش بین کشورهای عربی بوده است، اضافه کرد: از طرف دیگر کشورهای عربی شمال آفریقا از نگاه متکبرانه کشورهای عربی خلیج فارس به خود نارضی هستند که از جمله می توان به مردم مصر اشاره نمود که همیشه از نوع رفتار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در رأس آن عربستان با کارگران مصری ابراز گله و شکایت داشته اند و ما چنین موضوعی را در خصوص کشورهای کویت و قطر نیز مشاهده می کنیم.

امانی با بیان اینکه ما در مقاطعی شاهد بوده ایم که برخی از کشورهای عربی به دلیل برخی مسائل پیش پا افتاده حتی مسائل ورزشی با یکدیگر درگیر شده اند و به مرحله فراخواندن سفرای شان رسیده اند، ادامه داد: در نشست روز سه شنبه شورای همکاری خلیج فارس، شاهد این بودیم که امیر قطر که مدت ها بود در این نشست حضور پیدا نمی کرد به عربستان رفت، مورد استقبال محمدبن سلمان نهاده شد و در این نشست حضور پیدا کرد. برخی معتقدند شاید بتوان این موضوع را یک امر زودگذر در روابط دو کشور ارزیابی کرد چرا که اختلافات ریشه ای بین این دو کشور همچنان وجود دارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین با بیان اینکه این اختلافات ریشه ای بین کشورهای عربی باعث شده که اتحادیه ای همچون اتحادیه عرب و همچنین شورای همکاری خلیج فارس نتوانند در بسیاری از مسائل بین المللی نقش موثری ایفا نمایند، ادامه داد: برخی از کشورهای عضو این اتحادیه معتقدند که عربستان سعودی در سال های اخیر کوشش نموده است که با قدرت اقتصادی خود تمام تصمیمات اخذ شده در این اتحادیه را به نوعی در راستای منافع خود قرار دهد و این اتحادیه به مرحله ای خنثی از لحاظ تأثیرگذاری برسد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ایجاد واحد پولی مشترک بوده ولی طی این سالها آنها به خاطر قهر و آشتی های مقطعی، نتوانسته اند در این زمینه به نتیجه ای برسند، در خصوص آشتی اخیر قطر با سعودی ها گفت: تا زمانی که سعودی دست از رجحان جویی خود در بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس برندارد آشتی مستمری بین قطر و برخی دیگر از اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایجاد نخواهد شد و این روابط همچنان با تنش هایی همراه خواهد بود .

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 6422

به "آشتی قطر و عربستان ادامه دار نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشتی قطر و عربستان ادامه دار نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید