گویش دماوندی با مشارکت فرهنگستان زبان و ادب ایران ثبت می گردد

به گزارش مجله سایه، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دماوند گفت: با جذب 500میلیون ریال اعتبار از فرهنگستان زبان و ادب ایران برای ثبت گویش دماوندی، کار ثبت این گویش شروع شده است.

گویش دماوندی با مشارکت فرهنگستان زبان و ادب ایران ثبت می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران، شهرام شریفی روز یکشنبه 14 اردیبهشت ماه 99 گفت: این گویش با تفاوت اندکی در تلفظ شباهت بسیاری با گویش های شهرهای شمیران، کن، سولقان، طالقان و لواسان و تهران قدیم دارد، چنانچه در اشعار شعرای تهران در عهد صفویه می توان اشعاری با این لهجه پیدا کرد.

او اضافه کرد: در حال حاضر می توان گفت ارزشمندترین اثر ادبی و تاریخی شهر، گویش دماوندی است. زبان گنج ارزشمندی است که باید آن را برای آیندگان حفظ و حراست کرد، با توجه به فرایند سریع تغییر و فراموشی زبان اگر اهتمام و توجه کافی به حفظ این میراث ارزشمند نشود، شاید 50 سال آینده دیگر اثری از آن باقی نمانده باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دماوند اظهار داشت: راه حفظ زبان در ابتدا، زنده نگه داشتن فرهنگ و آیین های کهن است که آمیخته با گویش دماوندی است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 3864

به "گویش دماوندی با مشارکت فرهنگستان زبان و ادب ایران ثبت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گویش دماوندی با مشارکت فرهنگستان زبان و ادب ایران ثبت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید