پیشرانه EF7 بازنشست می گردد ، موتورهای جایگزین را بشناسید

به گزارش مجله سایه، پیشرانه EF7 به سرانجام راه خود در ایران خودرو رسید. هر دو نسخه تنفس طبیعی و توربو شارژ موتور EF7 در آستانه بازنشستگی قرار گرفتند. اما چه موتورهایی جایگزین می شوند؟

پیشرانه EF7 بازنشست می گردد ، موتورهای جایگزین را بشناسید

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: مهدی رجبعلی مدیر عامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو در مصاحبه اختصاصی به بیت ران گفت: فراوری پیشرانه EF7 در هر دو نسخه تنفس طبیعی و توربو شارژر تا سال 1404 متوقف می گردد. در حال حاضر نسل تازه موتورهای سری EF با کد +EF7 TC یا EFP توربو و بعلاوه+EF7 NA یا EFP اتمسفر در حال جایگزینی هستند.

وی توضیح داد: موتورهای EF7 فعلی از سال 1404 قادر به پاس کردن استاندارد مصرف سوخت نیستند و حالا با اضافه شدن دو VVT به این موتورها، مسئله ای از لحاظ پاس کردن این استاندارد وجود ندارد. در حال حاضر موتورهای EFP در حال افزایش فراوری و موتورهای EF7 در حال کاهش فراوری هستند. تا زمانی که EFP به طور کامل جایگزین EF7 گردد. البته این برنامه فعلی است و امیدواریم مسائل مالی و… مانع اجرای آن نشوند.

با موتورهای EFP آشنا شوید

پیشرانه EF7 توربو فعلی قادر به فراوری 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتون متر گشتاور است. این اعداد در موتور EFP توربو به 160 اسب بخار و 240 نیوتون متر رسیدند.

هرچند نام این دو پیشرانه نزدیک به هم است اما باید بدانید نیمه بالایی موتور یعنی سر سیلندر، میل بادامک، منیفولد دود و هوا و… به طور کامل تغییر کردند. بعلاوه موتور EF7 توربو فعلی به VVT مجهز نیست در حالی که در نسخه EFP به دو VVT برای هوا و دود مجهز شد.

عملگر توربوشارژر نیز از نوع مکانیکی به الکترونیکی تغییر یافت تا تاخیر توربو کمتر احساس گردد. در آنالیز میدانی این موتور، شتاب گیری بهتر و کم صدا تر شدن نسبت به موتور جاری کاملا مشهود است.

ایراد دمای بالای محفظه احتراق نیز به واسطه تغییرات در سیستم خنک کاری و بعلاوه مدیریت بهتر فرآیند احتراق تا حد زیادی کاهش یافت. دنا جوانان قرار است با این موتور به زودی عرضه گردد.

دنا پلاس توربو جوانان

اما پیشرانه EFP تنفس طبیعی نیز قرار است جایگزین موتور EF7 فعلی گردد. هر چند پیشرانه تازه از لحاظ توان فراوریی تفاوتی با نسخه قبلی ندارد اما اضافه شدن سیستم VVT برای سوپاپ دود باعث بهبود فرآیند احتراق و در نتیجه مصرف سوخت کمتر می گردد. نمودار توزیع توان نیز خطی تر از نسخه قبلی شده است. این پیشرانه قادر به فراوری 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتون متر گشتاور است.

کم صدایی، شتاب گیری خوب و مصرف سوخت مناسب از خصوصیات پیشرانه های EF7 هستند. اما در مقابل هزینه بالای تعمیرات، حساسیت به کیفیت سوخت و روغن و بعلاوه نا آشنا بودن روش های تعمیرات برای تعمیرکاران خصوصی از معایب این پیشرانه هستند.

پیشرانه های EF7 پیشرفته ترین موتورهای حال حاضر خودروسازان داخلی هستند.

با تفاسیر بالا به نظر می رسد ایران خودرو باید تنها از موتورهای EFP و EC5 استفاده کند و به فراوری موتورهای سری XU و TU انتها دهد.

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو تعیین شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی نمایند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما آنالیز شد / زیبای کم جان!

منبع: بیت ران
انتشار: 5 مرداد 1402 بروزرسانی: 5 مرداد 1402 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 15815

به "پیشرانه EF7 بازنشست می گردد ، موتورهای جایگزین را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرانه EF7 بازنشست می گردد ، موتورهای جایگزین را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید