منشا اولین انفجار سریع رادیویی در کهکشان راه شیری

به گزارش مجله سایه، انفجار رادیویی سریع (FRB) یکی از رازهای جهان است که با کشف منشا یکی از آن ها در کهکشان راه شیری، به شناسایی آن ها نزدیک تر شده ایم.

منشا اولین انفجار سریع رادیویی در کهکشان راه شیری

اخترشناسان توانسته اند مکان اولین FRB در کهکشان راه شیری را شناسایی کنند. این انفجار رادیویی سریع مربوط به مگنتار SGR1935+2154 می شود که 32,616 سال نوری از زمین فاصله دارد. مگنتار نوعی ستاره نوترونی است که میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی دارد.

در حالی که این ستاره نوترونی فاصله زیادی تا زمین دارد، نسبت به مگنتار بعدی که در فاصله 490 میلیون سال نوری و در کهکشان دیگری واقع شده است، بسیار به ما نزدیک تر است. این انفجار برای اولین بار نزدیک به دو ماه پیش شناسایی شد. در تشخیص این انفجار از ماهواره ها و تلکسوپ رادیویی زمینی استفاده شد و کانادا و ایالات متحده آمریکا در آن نقش داشتند.

کشف اخیر می تواند اطلاعات بسیار بیشتری پیرامون طبیعت این انفجارها در اختیار دانشمندان قرار دهد. نزدیکی این انفجارها به زمین امکان شناسایی آن ها در سایر طول موج ها مانند پرتو ایکس را ممکن می کند. علاوه بر این می توان علت آن ها را نیز متوجه شد، شاید دلیل این انفجارهای رادیویی سریع مربوط به میدان های مغناطیسی باشد، البته این احتمال وجود دارد که بخشی درون این ستاره نوترونی باعث انتشار این سیگنال ها شود.

با وجود کشف اخیر همچنان ناشناخته های زیادی پیرامون انفجارهای رادیویی سریع وجود دارد. هنوز نمی دانیم چرا این انفجارها نسبت سایر انفجارها انرژی بیشتری دارند و همچنین چرا الگوی آن ها با آنچه از ستاره های نوترونی انتظار داریم، متفاوت است. با وجود این موارد، اخترشناسان با شناسایی منشا اولین انفجار سریع رادیویی در کهکشان راه شیری احتمالا به پاسخ بسیاری از سوالات پیرامون FRB و همچنین جهان دست پیدا خواهند کرد.

چند روز پیش نیز محققان متوجه این موضوع شده بودند که انفجارها یک سیکل تکراری را طی می کنند و با یک الگوی تکرار شونده 157 روزه روبه رو هستیم.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 4319

به "منشا اولین انفجار سریع رادیویی در کهکشان راه شیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منشا اولین انفجار سریع رادیویی در کهکشان راه شیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید