دمای تهران در تابستان امسال یک درجه بیشتر از حد نرمال

به گزارش مجله سایه، معاون اداره کل هواشناسی استان تهران با بیان اینکه بارش های انباشته شده از ابتدای سال زراعی گذشته کاهش یافته است، اظهار کرد: میزان بارش سه ماه آینده تهران نیز کمتر از نرمال و میانه دمای هوا بین 0.5 تا 1 درجه سلسیوس بیش از نرمال پیش بینی می شود.

دمای تهران در تابستان امسال یک درجه بیشتر از حد نرمال

مازیار غلامی در گفتگو با ایسنا درباره میزان بارندگی تهران در فصل تابستان اظهار کرد: جدیدترین خروجی های مدل های پیش بینی فصلی بیانگر آن است که میانه بارش سه ماه آینده استان تهران کمتر از نرمال باشد این در حالیست که میانه دما طی سه ماه آینده حدود 0.5 تا 1 درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است.

وی ادامه داد: این شرایط سبب می شود تا با توجه به کاهش بارش انباشته شده از ابتدای سال زراعی گذشته و به ویژه طی بهار 1401 همچنین پیش بینی افزایش دما طی سه ماه آینده لزوم صرفه جویی، استفاده بهینه و مدیریت در زمینه منابع مصارف آب بیش از پیش احساس شود.

معاون اداره کل هواشناسی استان تهران در زمینه تحلیل شرایط دما و بارش خرداد ماه 1401 استان تهران و مقایسه آن با سال گذشته و بلند مدت اظهارکرد: میانگین ماهانه دما در خردادماه 22.8درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلند مدت تغییر معناداری نداشت.

وی ادامه داد: میانه حداقل دما در این ماه نسبت به بلند مدت 0.3 درجه سلسیوس افزایش و میانه بیشینه دما 0.6 درجه سلسیوس کاهش داشته است. به عبارت دیگر دمای هوا در استان تهران طی خرداد 1401، افزایش یا کاهش قابل ملاحظه ای نداشته است. میانه دمای هوای استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر 1400) تا تاریخ 31 خرداد 1401، برابر با 11.6 درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلندمدت،0.8 درجه سلسیوس بیشتر بود.

به گفته غلامی ورامین با میانه دما 28.6 درجه سلسیوس و فیروزکوه با میانه دما 16 درجه سلسیوس به ترتیب بیشترین و کمترین مقادیر میانه دما را در خرداد 1401 داشته اند.

وی درباره فرایند کاهشی بارندگی نسبت به بلند مدت اظهار کرد: بررسی آماری مقادیر بارش ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی استان بیانگر آن است که میزان بارش (پهنه ای) در سطح استان در خرداد 1401، حدود یک میلی متر بوده که در مقایسه با بلند مدت 92 درصد کاهش داشته است. میزان بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر 1400) تا خاتمه خرداد 1401 حدود 169.9 میلی متر بود که در مقایسه با بلند مدت 38 درصد و نسبت به سال قبل 24 درصد کاهش یافته است.

غلامی در خاتمه شرح داد: پیش بینی های فصلی ابتدای هر ماه بروزرسانی می شوند و درستی پیش بینی فصلی بارش و دما معمولا بین 65 تا 70 درصد است.

منبع: فرارو
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 12100

به "دمای تهران در تابستان امسال یک درجه بیشتر از حد نرمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دمای تهران در تابستان امسال یک درجه بیشتر از حد نرمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید