تونس؛ کشوری با خانه های زیرزمینی چند صد ساله، تصاویر

به گزارش مجله سایه، زُهرا بِن سِمرا (Zohra Bensemra) عکاس رویترز (Reuters)، اخیرا در منطقه دِژِبِل دَهار (Djebel Dahar) در جنوب تونس (Tunisia) زندگی می نماید. این منطقه جایی است که بومیان آن، قرن ها است که در خانه های زیرزمینی زندگی می نمایند. این خانه های غار مانند که به خانه های غارنشین هم معروف است، در تابستان و زمستان سخت و طاقت فرسای این بیابان خشک و بایر از ساکنان این خانه ها محافظت می نماید. مجموعه ای از این خانه های حفره مانند در روستای هَدِج (Haddej) که در نقشه گوگل (Google Maps) هم قابل مشاهده است، دیده می گردد. بیش تر این خانه های غار مانند در اطراف مَت ماتا (Matmata) واقع شده است که به اسم محل فیلم برداری برای خانه لوک اسکای واکر (Luke Skywalker) در فیلم جنگ ستارگان (Star Wars) در سال 1977 استفاده شد.

تونس؛ کشوری با خانه های زیرزمینی چند صد ساله، تصاویر

براساس گزارش رویترز، امروز تعداد کمی از این خانه های زیرزمینی هنوز استفاده می شوند و بعضی از آن ها در معرض نابودی قرار گرفته اند: در دهه های اخیر، شاهد کاهش جمعیت روستایی بوده ایم و این حاکی از آن است که مردم کم تری در خانه هایی زندگی می کنند که از اتاق هایی تشکیل شده است که در دیوارهای حیاط دایره ای شکل حفاری شده اند. تعداد کمی از این خانواده های به جای مانده روستایی می گویند که آن ها به این خانه ها و خاک شان وابسته شده اند و راهی برای حرکت و مهاجرت ندارند.

1. سلیها محمدی، 36 ساله، به همراه فرزندان خود در خانه اش در حومه مت ماتا نشسته است. سلیها می گوید:من نمی خواهم خانه ام را ترک کنم، این کار این گونه به نظر می رسد که زندگی و سنتم را رها می کنم. ـ 4 فوریه ، سال 2018

2. نمایی از خانه های غار مانند زیرزمینی در مت ماتا، تونس ـ 6 فوریه ، سال 2018

3. احلم، 4 ساله، در حال بالا رفتن از دیوار خانه ی اش در حومه مت ماتا است تا به مخفی گاه خرگوش خود برسد. ـ 5 فوریه، سال 2018

4. گربه ای در خانه ای در مت ماتا ـ 6 فوریه، سال 2018

5. گردشگران تونسی در حال تماشای سلیها محمدی که در حال راه رفتن در اطراف خانه اش در مت ماتا است. ـ 4 فوریه، سال 2018 ساکنان اینجا مخارج زندگی خود را عمدتا از راه کشت زیتون و گردشگری تأمین می کنند. مت ماتا، بعد از این که خانه های غارمانند به اسم هتلی در فیلم جنگ ستارگان در سال 1970 استفاده شد، به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل شد.

6. ثمر، 18 ساله و لطیفه بن یحیی، 38 ساله ـ وسط اتاق ـ در حال پوست کندن نخودفرنگی هستند و برادرشان در خانه زیرزمینی شان خارج از مت ماتا در حال تماشای تلویزیون است. ـ 3 فوریه، سال 2018

7. مصطفی، 54 ساله، کشاورز، در دهلیز خانه خانواده اش نشسته است که به یک آب انبار تبدیل شده است و در حومه مت ماتا قرار گرفته است. ـ 4 فوریه، سال 2018

8. سلیها محمدی در حال صحبت با دخترانش بعد از اتمام کارهای خانه ـ 5 فوریه، سال 2018

9. یک زن بربر (Berber) و خواهرش در حالی که در حومه مت ماتا بر روی یک الاغ سوار شده اند. ـ 4 فوریه، سال 2018

10. مونجیا، 43 ساله، الاغ شان را به سمت خانه اش در مت ماتا راهنمایی می نماید. ـ 5 فوریه، سال 2018 او می گوید: من دوست دارم زندگی مدرنی داشته باشم اما به میزان کافی پول ندارم تا بتوانم خانه ای در یک شهر تازه بسازم. زندگی در این خانه های غار مانند بسیار سخت و خسته کننده است. باید همیشه چوب و آب بیاوریم چراکه برق نداریم و حتی نمی توانیم یک پانل خورشیدی نصب کنیم. ـ یادداشت سردبیر: عکاس شرح داده است که این خانواده به علت فقر اقتصادی نمی توانند هزینه خرید پانل های خورشیدی را تأمین کنند و آن ها را نصب کنند.

11. لطیفه بن یحیی، 38 ساله، در حال آماده کردن سبزیجات برای تهیه غذا در آشپزخانه خانه اش در مت ماتا ـ 5 فوریه، سال 2018

12. سلیها محمدی در حال آسیاب کردن گندم در خانه اش ـ 5 فوریه 2018

13. مونجیا در آشپزخانه خانه اش در مت ماتا ـ 6 فوریه، سال 2018 او می گوید:من نمی خواهم خانه ام را برای زندگی در یک خانه مدرن ترک کنم، چراکه همه چیز را می توان خرید اما آرامش خاطر را نه.

14. سلیها محمدی در حال پر کردن یک طل آب از آب انباری خارج از خانه اش. ـ 5 فوریه، سال 2018

15. مونجیا در حال آماده کردن میان وعده برای همسرش طیب، 76 ساله، در خانه شان در مت ماتا ـ 6 فوریه، سال 2018

16. طیب، 76 ساله، در خانه شان نشسته است. ـ 5 فوریه، سال 2018 او می گوید: در خانه ما همیشه به روی گردشگران باز است، اما در حال حاضر با کمبود گردشگران روبرو هستیم و درآمدی نداریم. من دوست ندارم خانه ام را ترک کنیم چراکه اینجا جایی است که در آن عظیم شده ام.

17. یک جفت کفش آویخته شده به دیوار خانه ـ 4 فوریه، سال 2018

18. سلیها محمدی در حال قدم زدن در خارج از خانه اش ـ 4 فوریه، سال 2018

19. مونجیا در حال قالی بافی در خانه اش ـ 6 فوریه، سال 2018

20. مریم، 89 ساله، در حیاط خانه اش نشسته است. ـ 4 فوریه، سال 2018

منبع: گردشبان
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 8769

به "تونس؛ کشوری با خانه های زیرزمینی چند صد ساله، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونس؛ کشوری با خانه های زیرزمینی چند صد ساله، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید