بایدونبایدهای سفر به استانبول

به گزارش مجله سایه، زیرپوست شهر استانبول چه خبر است؟ استانبول شهری باشکوه و فوق العاده ای می باشد و از بین شهرهای ترکیه، اینجا همواره کف سنگین ترازو بوده و میزان استقبال از آن بسیار بالا است. اما در لابه لای آن داستان هایی نهفته است که باید از همه آن ها با خبر شوید.

بایدونبایدهای سفر به استانبول

کاملاً طبیعی است که در این شهر همانند نقاط دیگر جهان، اتفاقات جالب توجهی رخ دهد و گردشگران را سورپرایز کند. زمانی که سفر خود را در کوچه و خیابان های استانبول آغاز کنید، خواهید دید که همه چیز کمی متفاوت است. پس قبل از سفر با روایت های مگوی آن آشنا شوید.

در خیابان استقلال تراموا سوار نشوید

به نظر می رسد استفاده از تراموا برای لذت بردن از مناظره تاریخی و شگفت انگیز خیابان استقلال ایده خوبی باشد. اما یک توصیه را جدی بگیرید و از سوار شدن آن خودداری کنید.

ترامواهای این خیابان معمولاً شلوغ و پر از جمعیت هست و به همین خاطر به ندرت پیش می آید که امکان نشستن را داشته باشید و مجبور هستید تمام مدت سرپا بایستید و مواظب باشید که نیافتید. در این حال تماشای مناطق زیبا را از دست خواهید داد. پس با پای پیاده گز کنید و از خیابان استقلال قدم بزنید و لذت ببرید.

خرید در خیابان استقلال، ممنوع

خرید کردن هنگام سفر یکی از علایق مسافران است که محال است برای انجام آن نه بگویند. اما خرید مقرون به صرفه در سفر یک مهارت است که فقط با آشنایی از مقصد میسر می گردد.

اگر راهی تور استانبول هستید تا حسابی خرید مقرون به صرفه کنید؛ از رفتن به خیابان استقلال منصرف شوید. درست است که در اینجا بهترین مغازه ها و فروشگاه های لباس دیده می گردد که برترین برندهای گران قیمت اروپایی مانند Berksha، H&M و مارک های مطرح ترکیه پیدا می شوند. با این حال مغازه داران این راسته خیلی سرسخت هستند و هیچ جورِ زیر بار چانه زدن شما نمی فرایند و قیمت کالاها در خیابان استقلال بالاتر از مکان های دیگر است.

بهتر است به مراکز خرید بزرگ تر این شهر بروید که قیمت ها پایین تر و تنوع اجناس بیشتر است.

به کسی خیره نشوید

بهترین کار در سفر آن است که سرتان به کار خودتان باشد. هنگام قدم زدن، خرید کردن و یا هر حالتی دیگری به کسی خیره نشوید. مردم استانبول از این کار بیزار هستند و ممکن است شما را وارد یک دعوای خیابانی بکند.

به فکر سفر باشید و از حواشی دوری کنید.

چای سیب را امتحان نکنید

در آنکه چای یک نوشیدنی محبوب ایرانی ها و به ویژه ترک ها است، شکی نیست. در هر کافه و گذری امکان نوشیدن یک چای کمر باریک برای شما فراهم است. اما در نوشیدن چای سیب احتیاط کنید.

این چای در ترکیه بسیار محبوب است اما قطعاً بهترین نوشیدنی این شهر نیست. طعم چای به علت استفاده از پودر سیب مصنوعی است و مزه آن باب میل شما نخواهد بود.

در شهر با لباس های کوتاه و باز نگردید

هر آنچه تعریف و توصیف راجع به ترکیه شنیده را به کناری بگذارید و با واقعیت ها روبه رو شوید. استانبول یک شهر اسلامی است و مردم این شهر چارچوب قانونی خودشان را دارند.

برای احترام به مردم این شهر هم که شده از پوشیدن دامن های بسیار کوتاه، لباس های تنگ و باز جدا خودداری کنید. در بین جمعیت، خانم های محجبه ای را خواهید دید که لباس پوشیدن نامتعارف گردشگران، معذبشان می نماید.

هر چیزی که در بازار استانبول دید را نخرید

حال و هوای بازار بزرگ استانبول برای ما ایرانی ها شاید بسیار دل چسب باشد و مقاومتی در برابر خرید نکردن نداشته باشید. در این بازار هر آنچه فکر کنید پیدا می گردد از وسایل عتیقه گرفته تا لوکس.

اما این را نباید فراموش کنید، هر چیزی را که در بازار دیدید، خرید نکنید. مغازه داران اینجا گردشگران را به خوبی هدف گرفتند و کالاهای خود را باقیمت بالا به آنان عرضه می نمایند. پس زرنگ باشید و قبل از خرید، قیمت ها را محاسبه نمایید و بعد دست به خرید بزنید.

هنگام خرید از مغازه داران، چانه بزنید

همان طور که در خصوص بالایی اشاره کردیم، مغازه داران در فروش اجناس خود معیار مشخصی ندارند و قیمت آن ها به تناسب گردشگران متغیر است.

بهترین راه چاره آن است که چانه خود را گرم کنید و تا جایی که می توانید چانه بزنید و تخفیف بگیرید. این کار را آن قدر ادامه بدهید تا قیمت اجناس به حد نرمال برسد. خجالت نکشید! این یک امر متداول در بازارهای استانبول است.

از امتحان کردن غذاهای خیابانی نترسید

شما به شهر غذاهای چرب و چیل و خوشمزه سفر نموده اید که به شکل دیوانه واری خوشمزه هستند. از کنار هر خیابان که گذر کنید میله های آغشته به گوشت و مرغ در حال چرخیدن کنار آتش است و بوی آن فضا را پر نموده است.

بعد از گشت وگذار حتماً حسابی خسته و گرسنه شده اید و خوردن یک غذای خوشمزه شما را سرحال می نماید. بدون هیچ گونه نگرانی از غذاهای خیابانی این شهر بچشید و لذت ببرید.

شاه بلوط بوداده، کومپر، لحم عجین، پیده، دونر کباب، ایچلی کوفته، بالیک اکمک و بورک ازجمله غذاهایی است که در دکه های خیابانی فروخته می گردد.

در نزدیکی اماکن توریستی غذا نخورید

در کنار مناطق توریستی رستوران های بسیار زیادی وجود دارد تا گردشگران پس از گشت وگذار وعده غذایی خود را در این مکان ها میل نمایند. اما شما این کار را نکنید و برای غذا خوردن به منطقه دیگری بروید.

اغلب این رستوران قیمت را با شما دولاپهنا حساب می نمایند. این در حالی است که همان غذا را می توانید در یک مکان دیگر با یک قیمت بسیار پایین تر نوش جان کنید.

به اشخاص بلندپایه کشور ترکیه، توهین نکنید

بحث سیاسی و اظهار نظرات دیپلماتیک را هنگام سفر تعطیل کنید و فقط به خوش گذراندن باشید. توهین به اشخاص رده بالای حکومتی در هر کشوری جرم محسوب می گردد و خطر جریمه، زندانی و حبس در انتظار افراد گناهکار است.

مردم ترکیه به شدت بر روی آتاتورک احساسات ناسیونالیستی دارند و اگر توریستی حتی ناخواسته اقدام به توهین آن بکند به شدت برخورد می نمایند. جریمه این کار هم 5 سال حبس است.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2284

به "بایدونبایدهای سفر به استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدونبایدهای سفر به استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید