کرزی خواهان برگزاری نشست های صلح در افغانستان شد

به گزارش مجله سایه، رییس جمهور پیشین افغانستان، گفت با بیان اینکه صلح تا به امروز یک پروژه خارجی بوده تا ملی، گفت باید صلح یک فرایند ملی باشد و در خاک افغانستان صورت گیرد.

کرزی خواهان برگزاری نشست های صلح در افغانستان شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرنگاران، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، گفت که مذاکرات صلح به این علت تا به امروز نتیجه نداده است که صلح یک پروژه خارجی بوده است و یا هم از نام صلح به اسم پروژه استفاده شده است.

رییس جمهور پیشین افغانستان از دولت و طالبان خواست که مذاکرات صلح را از حالت پروژه ای خارج نمایند و آن را به یک فرایند ملی و افغانی تبدیل نمایند تا زودتر به نتیجه برسند.

وی روز دوشنبه، دهم جوزا، در نشستی تحت نام هم اندیشی صلح کابل که از سوی حزب ملت برگزار شده بود، گفت که مردم افغانستان در مقابل هم قرار داده شده اند و باید هرچه زودتر مذاکرات صلح به نتیجه برسد.

وی اضافه نمود: صلح را به فرایند ملی تبدیل کنیم. از خود و در خاک خود بسازیم. خدا کند تحریک طالبان و حکومت ما بگویند بیا برویم به بامیان. هم هتل های خوبش داریم و هم هوای خوبی دارد و حاجت به ایرکندینش نیست.

حامد کرزی از ولایت های دیگر هم نام برد و گفت که می تواند این ولایت ها محل مذاکرات باشد.

وی از همه طرف ها خواست که فرایند صلح را ملی و پروژه بیگانگان را به یک فرایند افغانی تبدیل نمایند.

کرزی توضیح داد، در صورتی که فرایند صلح از صورت پروژه ای به فرایند ملی تبدیل گردد مذاکرات به زودترین فرصت نتیجه خواهد داد.

به گفته او، پس از تأمین صلح افغانستان می تواند که با عزم و استقلال با همسایگان و دنیا گفت وگو کند.

رییس جمهور پیشین به تجربه های مذاکرات صلح از جمله به جنگ دنیای اشاره نمود و تذکر داد که جنگ هایی با ابعاد عظیم مانند جنگ دنیای طی مذاکرات فشرده و در زمان کوتاه انتها یافته است و مذاکرات صلح افغانستان هم باید در ظرف یک ماه و یا کم تر از آن نتیجه دهد.

در این نشست سایر سخنرانان هم بر ضرورت ملی شدن فرایند صلح تأکید کردند.

ر

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 8418

به "کرزی خواهان برگزاری نشست های صلح در افغانستان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرزی خواهان برگزاری نشست های صلح در افغانستان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید