رشد 2 برابری سطح برداشت باریجه از مراتع استان تهران

به گزارش مجله سایه، به گزارش خبرنگاران، علی کیان صبح سه شنبه در حاشیه بازدید از مراتع شهرستان فیروزکوه در جمع خبرنگاران با بیان این که سال جاری در سطحی حدود یک هزار و 650 هکتار از مراتع شهرستان فیروزکوه برداشت گیاه مرتعی باریجه انجام می گردد، اضافه کرد: در سال گذشته با در نظر دریافت تمهیدات لازم در زمینه تهیه و اجرای طرح های مرتع داری چند منظوره حدود 18 هزار کیلوگرم صمغ (شیرابه) این محصول از سطح مراتع استان جمع آوری شد.

رشد 2 برابری سطح برداشت باریجه از مراتع استان تهران

پیش بینی عایدی 10 میلیارد ریالی بهره برداران از برداشت باریجه

وی گفت: سال جاری با تدابیر انجام شده از وضعیت بهتری برخوردار خواهیم بود و پیش بینی می گردد حدود 10 میلیارد ریال به وسیله برداشت این گیاه عاید بهره برداران منطقه گردد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به این که باریجه از مهم ترین گیاهان داروئی و صنعتی کشور و جزو منابع ارزشمند طبیعی محسوب می گردد، گفت: صمغ حاصل از این گیاه جزو فرآورده های فرعی مرتعی است، که این اقدام گام مهمی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رونق بخشیدن به تولیدات داخلی در بخش منابع طبیعی به شمار می آید.

این مقام مسئول تأکید کرد: با برداشت اصولی و فنی و رعایت حفظ و احیاء این گیاه بومی زمینه اشتغال زائی برای بیش از 250 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در منطقه فراهم می گردد.

صادرات باریجه به فرانسه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران به جنبه صادراتی این محصول اشاره نمود و بیان داشت: این محصول از لحاظ صادرات از اهمیت بالائی برخوردار بوده که در این خصوص باید گفت، این محصول به کشورهای اروپایی به ویژه کشور فرانسه صادر می گردد که جنبه صادراتی و ارز آوری این محصول به عنوان معیشت پایدار دامداران عرصه های مرتعی تلقی می گردد.

کیان یادآور شد: از آنجائی که اکوسیستم رویشگاهی این گیاه خاص و حساس است پس ضرورت ایجاب می نماید به منظور بهره برداری پایدار و همچنین حفظ، حمایت و احیای پایه های آن بهره برداری و برداشت از صمغ این گیاه مرتعی با نظارت انجام گیرد تا از انقراض این گیاه جلوگیری به عمل آید.

با توجه به شرایط اقلیمی مناسب برداشت این گیاه در مراتع فیروزکوه شروع گردیده است و تا اوایل مهرماه ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 20

به "رشد 2 برابری سطح برداشت باریجه از مراتع استان تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 2 برابری سطح برداشت باریجه از مراتع استان تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید